Däckförvaring

Att överge sina däck i en hög i ett hörn när de ej används är långt ifrån det bästa för däcken. Fel förvaring kan påverka såväl däckens kondition som livslängd. För bästa förvaring, försök istället följa nedanstående rekommendationer.
Innan däckbyte, markera med krita på däcket deras resp. riktning och var de varit placerade (t ex VF för vänster fram; HB för höger bak). Rengör sedan däcken noga från grus och annat som kan ha fastnat. Däck skall förvaras i ett torrt, svalt och mörkt utrymme och dessutom åtskilda från olja, bensin, fetter och andra kemikalier, eftersom dessa kan angripa gummiblandningen i däcket och därmed drastiskt reducera däckets livslängd.

Däck monterade på fälgar bör aldrig förvaras stående, de skall förvaras antingen upphängda eller liggande plant (idealiskt underlag är på en träpall).
Lösa däck, dvs ej monterade på fälgar, bör däremot förvaras stående upprätt. Dessutom skall de helst snurras något ungefär var fjärde vecka, för att undvika att enstaka punkter på däcken utsätts för mycket tryck.
Om man helst vill slippa det arbete som ovanstående medför, kan man vända sig till någon däckhandlare som erbjuder tjänsten däckförvaring. Kostnaden är vanligtvis ganska låg, och samtidigt kan man försäkra sig om att däcken förvaras på rätt sätt.
Innan det är dags att använda lagrade däck igen bör det kollas att de inte är skadade eller utslitna, att mönsterdjupet är tillräckligt stort och att det inte råder någon obalans i däcket. Denna tjänst erbjuds ofta hos däckhandlare, och det är ett bra sätt att undvika risken för ojämnt slitage.