Instruktion för att byta däck

Platsen där du byter skall vara jämn och inte luta; det sista du vill ha är två ton automobil på lilltån. Börja med att pilla bort navkapslarna (försiktigt utan att skada dem) och lossa på muttrarna på samtliga däck. Det är lättare, och säkrare, att lossa muttrarna när däcken står på marken.
Repetera sedan för vart och ett av hjulen
Lokalisera bärpunkten närmast det däck du skall byta, på bilens ram. Om du är osäker, kolla i bilens manual - du vill inte skära igenom underredet!
Använd domkraften för att hissa upp bilen; hissa upp däcket cirka en decimeter, eller mer: om däcket du byter är punkterat så är däcket du ska sätta på garanterat större(!).
Skruva loss muttrarna. När du fått in snitsen kan du hålla fälgkorset lite nonchalant i din starka hand och sätta spinn med den andra handen. Fälgkorset snurrar till som en oljad propeller och muttern trillar vackert ner på marken. Du måste ha den rätta knycken ;)
Lyft loss däcket. Lägg det i närheten så du har koll på vilket däck som är vilket (höger bak, vänster fram osv)
Lyft på det nya däcket.
Skruva på alla muttrar ordentligt (har du en maskin för att skruva åt dessa kan det vara lämpligt med ett par droppar olja på skruven så att de blir lättare att få av när du får punktering på motorvägen). Ta inte i så att bilen faller av domkraften!
Sänk långsamt ner bilen.
Drick lite.
Ta ett djupt andetag och fortsätt till nästa däck.
När du är klar kan du gå en runda och skruva åt muttrarna ännu lite till. Och sedan på med navkapslarna. Däcken du avlägsnat märker du med kritan enligt: HF, HB, VF, VB.
http://www.axbom.se/information_om/byta_dack